3FM Serious Request: hoog bereik en sterke betrokkenheid
Vorig jaar was een zeer succesvolle editie van Serious Request. In vrijwel alle leeftijdsgroepen verdubbelde het marktaandeel van 3FM ten opzichte van de week ervoor. Luisteraars luisterden tijdens Serious Request tot wel een uur langer naar de zender dan de weken ervoor. In totaal bereikte 3FM 1,3 miljoen luisteraars (13+ jaar) via radio, die minstens één minuut hebben geluisterd. Ook op televisie was het evenement een succes: NPO 1 Extra, dat het evenement uitzond, bereikte in dezelfde week bijna 6 miljoen kijkers (6+ jaar).
De dj’s haalden een indrukwekkend bedrag op van 7,5 miljoen euro voor de spierziekte ALS, de hoogste opbrengst in de afgelopen zeven jaar. Dit jaar staat het Glazen Huis, in de week van 18 tot en met 24 december in Zwolle en wordt er geld ingezameld voor Metakids – een organisatie die zich inzet voor kinderen met een metabole ziekten.
Bereik een miljoenenpubliek tijdens de Top 2000
Nog voordat de laatste kruitdampen van 3FM Serious Request zijn opgetrokken, maakt de volgende traditie zich alweer op voor een spetterend eindejaarsfeest: de Top 2000. Afgelopen jaar overtrof ook dit evenement alle verwachtingen met historisch hoge kijk- en luistercijfers, wat in januari al leidde tot een uitgebreid blog. Een paar hoogtepunten: in de laatste week van december mocht NPO Radio 2 zich de absolute marktleider noemen met een luistertijdaandeel van 48,1 procent in de doelgroep 25-67. De zender bereikte in totaal maar liefst 7,1 miljoen luisteraars.
NPO 1 Extra biedt enorme kansen tijdens Top 2000
Ook op televisie was de Top 2000 een doorslaand succes. De Top 2000- uitzendingen bij de NTR op NPO 1 en NPO 3 trokken in totaal bijna 8 miljoen kijkers. NPO 1 Extra, die een livestream uitzond van het Top 2000-café, werd zelfs de grootste zender van Nederland tijdens de Top 2000-week met een recordkijktijdaandeel van 19,8 procent in de doelgroep 25-67 jaar.
Wist je dat de reclameherinnering het hoogst is als je de reclame via tv kijkt? Tot wel 34% hoger dan op een computer en 60% hoger dan op een smartphone. Dit maakt een combinatie van radio- en televisiereclame inzetten tijdens Serious Request of de Top 2000 een ijzersterke mix voor jouw merk.
Top 2000: verbinding met je doelgroep door emotie
De kracht van de Top 2000 ligt in het samen beleven van muziek en emoties. Of het nu gaat om nostalgie, vreugde of het gezamenlijk herinneren van iconische momenten. Adverteren tijdens dit evenement is meer dan alleen zicht- of hoorbaar zijn, het is onderdeel worden van de emotionele beleving die kijkers en luisteraars jaar na jaar weer verbindt. Door samen met vrienden en familie te kijken, neemt de reclameherinnering met 23 procent toe vergeleken met alleen kijken (Thinkbox, 2024) .
Klaar voor impact in december?
Benieuwd naar ons aanbod voor 3FM Serious Request, de NPO Radio 2 Top 2000 of NPO 1 Extra tijdens de evenementen? We hebben speciale pakketten voor beide events. Neem contact met ons op voor meer informatie of bel met een van onze accountmanagers.
Bron: Thinkbox. (2024). In Sight: New Trends in TV Context Effects.