In 2019 maakte minister Slob via een visiebrief bekend de publieke omroep reclameluw te willen maken. Tot dit plan behoorde onder meer het reclamevrij maken van de tv-zenders van de NPO voor 20.00 uur. Ster heeft daarop intensief contact gehad met politieke partijen, wat resulteerde in een gewijzigde visie van de minister. De minister was ook in deze gewijzigde visie voornemens om te stoppen met reclame op de online aanbodkanalen van de NPO.
Desondanks konden we de afgelopen weken aankondigen dat online video op platformen van derden, zoals YouTube, en online display vooralsnog in 2021 voor alle klanten beschikbaar zouden zijn. Deze zouden pas verdwijnen op het moment dat de mediawet zou ingaan. Online video op het NPO-netwerk zou enkel nog mogelijk zijn voor partijen met een boodschap van algemeen nut, zoals culturele instellingen, goede doelen en politieke partijen. Hierbij is aangegeven dat het ging om een voorlopige situatie.
Deze week is gebleken dat per 1 januari aanstaande alle online inkoopmogelijkheden voor commerciële partijen niet meer mogelijk zijn en dat ook online display enkel beschikbaar zal zijn voor partijen met een boodschap van algemeen nut. Online adverteren via platformen van derden verdwijnt in zijn geheel.
De online aanbodkanalen op NPO-platformen en de advertentieruimte rondom Zapp(elin) zijn vanaf 1 januari aanstaande alleen nog beschikbaar voor partijen met een boodschap van algemeen nut. Goed om te weten: voor radio en tv verandert er in 2021 verder niets. De geleidelijke afbouw van de tv-reclamezendtijd start pas vanaf 2022.
Heb je vragen over wat bovenstaande informatie voor jouw merk of campagne betekent? Of wil je meer weten over een reeds aangevraagde campagne? Neem dan vooral contact op met een van onze accountmanagers.
Vanzelfsprekend blijven wij ons inzetten om je te bedienen zoals je van ons gewend bent. Graag zien we je volgend jaar terug op radio en/of tv. Via deze kanalen blijven we zorgen dat je met je boodschap het grote publiek bereikt. De programma’s van de NPO staan steevast hoog in de waarderings- én kijkcijferlijsten en ook voor volgend jaar – een jaar vol met evenementen – zijn de verwachtingen hoog. Wil je hier meer over weten? Bel of mail ons dan gerust.