De eerste winnaar
Weet jij nog wie de eerste winnaar van deze prestigieuze prijs is? Dat was de onvergetelijke commercial Zwanen van KLM! In deze reclame maakten woorden plaats voor beelden. Geen voice-over die allerlei verkoopargumenten over de bühne wil brengen, maar schitterende beelden van dalende en opstijgende zwanen. Een feel good-campagne die alle negatieve gedachten over vliegen, zoals wachttijden op luchthavens, slecht eten, weinig beenruimte en geluidsoverlast, verdrongen.
De hobbelige weg naar een iconische reclame
Het enorme succes van de campagne doet misschien anders vermoeden, maar KLM was niet direct overtuigd van het idee. Zwanen en vliegtuigen zijn geen prettige combinatie, was de mening bij KLM. De associatie met een zwaan was verre van positief bij KLM, ze waren de organisatie vooral tot last. In eerste instantie werd het idee afgeschoten en gevraagd om met een nieuw concept te komen, dit keer met vliegtuigen in de hoofdrol.
Het creatieve bureau besloot anders, zij gaven een alles of niets presentatie aan de nieuwe algemeen directeur. Tot grote verbazing van alle betrokkenen was hij direct enthousiast. De campagne komt er, met de iconische zwanen in de hoofdrol. De marketingdirecteur kijkt terug op deze anekdote en noemt het een mooi voorbeeld van ‘bedrijfsblindheid’. Intern was zwanen aartsvijand nummer één, maar extern zag niemand zwanen als de vijanden van de KLM.
Creatief idee leidt tot groot succes
De campagne van KLM heeft, voor reclamebegrippen, enorm lang gelopen. De zwanen zijn van 1992 tot 1998 ingezet en de campagne heeft veel succes gehad. Wat een wild creatief plan leek, had verschillende elementen die bewezen werken voor reclames. Zo hebben dieren een positief effect op betrouwbaarheid en zorgen voor een hogere waardering van een televisiecommercial, blijkt uit later onderzoek. De inzet van een Nederlandstalige slogan, “Betrouwbaar KLM”, zorgt voor een betere verkoop. Daarnaast heeft muziek een positieve invloed op imago en voorkeur. Deze elementen zijn meer dan in orde bij de Zwanen-reclame.