Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies
Loeki de Leeuw viert dit jaar zijn 50ste verjaardag. Nog geen jaar geleden keerde de populaire reclameleeuw terug op de Nederlandse televisie. Recent onderzoek laat zien dat hij met open armen is ontvangen en dat Loeki zorgt voor meer waardering, aandacht en een hogere bereidheid om reclame te kijken.

50-JARIG JUBILEUM

Op 24 januari 1972, op de week af 50 jaar geleden, verscheen Loeki de Leeuw voor het eerst in de Ster-blokken op NPO 1 en NPO 2 en later ook op NPO 3. Jarenlang sierde de leeuw de reclameblokken en daarmee veranderde Loeki al snel in een begrip binnen de Nederlandse televisiewereld.
 
Hoewel de leeuw in 2004 van de buis verdween, bleef hij geliefd. Zo bleek onder meer uit een petitie van NPO Radio 2. In maart 2021 maakte Ster bekend dat Loeki weer een plek zou krijgen in de Ster-blokken. De definitieve terugkeer vond uiteindelijk in mei 2021 rondom het Eurovisie Songfestival plaats.

LOEKI-EFFECT

Loeki blijft populair. Uit onderzoek van DVJ Insights en Ster uit 2021 blijkt dat associaties over hem positief zijn: Loeki wordt leuk, grappig en gezellig gevonden én roept nostalgische gevoelens op. Een analyse van Validators stelt daarnaast dat Nederlanders blij zijn om Loeki weer op televisie te zien.
 
Ook voor merken die een reclamecampagne willen inzetten of overwegen, is Loeki’s terugkeer positief gebleken. Zo blijkt uit het onderzoek van DVJ Insights en Ster dat de tv-kijker meer aandacht heeft voor het reclameblok, dat Loeki het reclameblok nog aantrekkelijker maakt en dat Loeki zorgt voor een hogere bereidheid om reclame te kijken. Merken kunnen op dat Loeki-effect meeliften.

BOEGBEELD STER GOUDEN LOEKI

Ondanks dat Loeki de afgelopen 50 jaar niet altijd op televisie te zien is geweest, is hij nooit helemaal weggeweest. Het leeuwtje was de inspiratiebron voor de Ster Gouden Loeki. De publieksprijs voor de beste tv-reclame, die Ster sinds 1995 jaarlijks uitreikt, zal traditiegetrouw ook dit jaar weer worden vergeven.
 
Volgende week, dinsdagavond 1 februari, zullen de 10 commercials die nog in de race zijn voor de prijs bekendgemaakt worden. Vanaf dat moment kan het Nederlands publiek stemmen op zijn favoriete commercials van het afgelopen jaar. Op vrijdagavond 25 februari wordt in een speciale tv-uitzending op NPO 1 de winnaar van de felbegeerde award onthuld.

Klik hier voor meer informatie over de Ster Gouden Loeki 2021.

over LOEKI DE LEEUW

Loeki de Leeuw is ontstaan vanuit een idee van Joop Geesink. Hij bedacht en ontwierp de leeuw. Loeki is lange tijd onderdeel van de Ster-blokken geweest. Zijn kreet ‘Asjemenou’ is alom bekend en heeft zelfs het Van Dale-woordenboek gehaald. De terugkeer van de populaire leeuw is het resultaat van een overeenkomst tussen Ster en de eigenaar van Loeki, Louise Geesink.

Klik hier voor meer informatie over de Loeki de Leeuw.

Persvraag naar aanleiding van bovenstaand bericht? Neem dan contact op.

Meer weten?

Meer weten?

Jort Verwer

accountmanager
+31 35 672 55 00 jort.verwer@ster.nl

Vul je voornaam in.
Vul je achternaam in.
Vul je e-mail in.
Vul je telefoonnummer in.
Vul je voornaam in.
Vul je achternaam in.
Vul een geldig e-mailadres in.

Meer over Loeki

Loeki de Leeuw 50 Jaar

Loeki de Leeuw is 50 jaar!

Loeki de Leeuw

Vanavond eerste EK-Loeki op tv

Loeki komt terug