Hilversum, 18 december 2018 - Ster heeft een No Consent Advertising platform in gebruik genomen, dat is ontwikkeld in samenwerking met technologiepartner ORTEC | adscience en videoadvertentieplatform SpotX. Daarmee kan Ster een vorm van online adverteren aanbieden waarbij de consument geen onderwerp wordt van profielopbouw of retargeting en het tegelijkertijd voor de adverteerder mogelijk is om gericht te adverteren.
Unieke propositie
In het proces van online adverteren is het voor een uitgever van advertentieruimte een grote uitdaging om controle te krijgen over de verwerking van persoonsgegevens en de plaatsing van cookies door derde partijen uit de advertentieketen.
Bij iedere ‘aanroep’ van de browser bestaat bijvoorbeeld de mogelijkheid dat een cookie wordt geplaatst, maar dat kan nu ook anders. Bij het No Consent Advertising platform heeft de uitgever van advertentieruimte volledige controle over de plaatsing van cookies in het kader van online adverteren.
Ook gaan er geen persoonsgegevens meer de advertentieketen in om vervolgens te worden gebruikt voor opbouw of gebruik van interesseprofielen, zoals bij programmatic advertising over het algemeen wel gebeurt. Het No Consent Advertising platform maakt het daarmee mogelijk om online relevante advertenties te vertonen met respect voor de eindgebruiker die geen toestemming wil geven voor het plaatsen en uitlezen van advertentiecookies en profilering.
Relevante targeting in stand
Hoewel bij No Consent Advertising geen advertenties worden uitgeplaatst op basis van een interesseprofiel van de eindgebruiker, kunnen de advertenties binnen No Consent Advertising toch gericht worden uitgeplaatst.
Op de ruim 500 websites en programmasites en in de apps van NPO Start en NOS kunnen advertenties vertoond worden aan de hand van context targeting, één van de targeting-mogelijkheden van online advertising bij Ster. Hierbij wordt de exacte inhoud van een programma vastgesteld door analyse van de 888 ondertiteling en een beschrijving van die specifieke aflevering.
Op basis van deze inhoud wordt het programma ingedeeld in één van de 15 channels die Ster heeft gecreëerd, waaronder ‘kunst & cultuur’, ‘koken & eten’, ‘natuur & outdoor’ en ‘vakantie & reizen’. Bij iedere channel passen bepaalde doelgroepen en op deze manier kunnen gericht advertenties worden vertoond zonder dat er gebruik hoeft te worden gemaakt van interesseprofielen op basis van persoonsgegevens van de bezoeker.
“Het aanspreken van specifieke doelgroepen aan de hand van context targeting, is een vernieuwende manier om adverteerders en bezoekers van de NPO-kanalen bij elkaar te brengen. Deze techniek maakt het mogelijk dat we relevantie aan adverteerders kunnen bieden zonder dat daarbij sprake is van retargeting of interesseprofielen. Ideaal voor de bezoeker en adverteerder.” aldus Niels Stam, Teammanager Digital Ster.
Marco Ruivenkamp, Managing Director SpotX: “Na uitgebreid testen zijn we blij dat we vanaf vandaag samen met technologiepartner adscience uitgevers zoals Ster een nieuwe manier van online adverteren in de Benelux kunnen aanbieden. En dat we de markt kunnen laten zien dat via het No Consent Advertising platform, gericht adverteren zonder retargeting en profielopbouw, en dus met respect voor de privacy van de eindgebruiker, prima werkt”.
NPO was betrokken bij de ontwikkeling van deze nieuwe advertentiemethode en is hierover vanuit het oogpunt van privacy zeer te spreken.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Voor meer informatie