Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies
Per 1 januari is cookieloos adverteren de nieuwe standaard bij Ster. Na een periode van 1,5 jaar waarin beide vormen (met en zonder cookies) werden aangeboden heeft de verkooporganisatie van de publieke omroep de keuze gemaakt om enkel zonder cookies verder te gaan. Hiermee geeft zij met name gehoor aan de behoefte van de bezoekers van de NPO-websites.

Succesvol concept
Afgelopen jaar was deze manier van inkopen dus al mogelijk. En met succes: volgeboekte kwartalen, positieve geluiden en blijk van waardering vanuit de markt én gebruiker.

Linda Worp, productmanager Online bij Ster: ‘‘De keuze om volledig over te gaan op online adverteren zonder het achterlaten van cookies is een actie na aanleiding van het antwoord op de keuze die de consument is gesteld. Het afgelopen jaar konden adverteerders zelf kiezen voor cookieloos adverteren, nu is het nog de enige optie. Met dit beleid kijken we kritisch naar de privacy van de NPO-websites-bezoekers en bewegen we mee met de ontwikkelingen op technisch gebied die nu gaande zijn. Denk hierbij aan de browsers die een-voor-een over gaan op het blokkeren van third party cookies. Deze ontwikkelingen op technisch gebied geven ook direct aan waar de toekomst naar toe beweegt.”
 
Context is key
Voor merken is het nog steeds mogelijk om specifiek in te kopen door middel van context-targeting zonder dat de consument onderwerp wordt van profielopbouw of retargeting.

Afgelopen jaren is er hard gewerkt aan dit innovatieve alternatief; Ster analyseert middels 888 ondertiteling en Wikipedia alle publieke omroep afleveringen op ‘context’ - oftewel inhoud - en biedt daarmee 23 contexten, redactionele omgevingen, aan waar adverteerders hun campagne op kunnen inzetten. Door middel van deze techniek wordt een talkshow bijvoorbeeld niet standaard op “informatief” ingedeeld aangezien dit het genre betreft. De context is afhankelijk van de gesprekken- en gasten aan tafel waardoor de ene aflevering binnen de context “sport en fitness” zou kunnen vallen en de andere aflevering past bij “koken en eten”. In de klantportal van Ster zijn alle campagnedata met betrekking tot impressies, clicks, CTR, completion rate etc. allemaal middels een dashboard te volgen. (ster.nl/portal)
 
De technische partners van Ster zijn Ortec | Adscience en Adhese. Ster bereikt 7,1 miljoen unieke kijkers met video en 5,8 miljoen met display-reclame en handelt veertig à vijftig miljoen impressies af met online video en ruim driehonderd miljoen impressies met display.