Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies

Heeft een ander tijdstip of een andere zender invloed op je commercial? Als eerste in de markt heeft Ster dankzij de ontwikkelingen binnen ‘brain scanning’ de onderbewuste effecten van tv-reclames bestudeerd.

Brain scanning het effect van commercials

Uit onderzoek van Ster en neuromarketingbureau Neurensics blijkt dat effectieve commercials specifieke emoties oproepen in het brein.

Commercials zijn het meest effectief wanneer ze:

  1. 1. Emoties oproepen als verlangen, lust, verwachte beloning, vertrouwen en waarde (of directe beloning) oproepen
  2. Laag scoren op angst, boosheid, walging en gevaar

De invloed van tv-programma’s op een reclame

Ook een tv-programma heeft een sterke invloed op de verwerking van reclames. Een programma kan er namelijk voor zorgen dat de positieve emoties bij een tv-reclame toenemen en tegelijkertijd negatieve emoties afnemen. Een ander interessant resultaat: de hoeveelheid reclame op een avond (de reclamedichtheid), geen invloed op de effectiviteit van een commercial. De resultaten van dit onderzoek zijn ook verwerkt in ons nieuwe onderzoek.

Positief effect herkenbaarheid logo’s

Tot slot koppelt ons brein een positief gevoel aan het zien van de logo’s van de publieke tv-zenders. Dit positieve effect straalt af op de commercials die op de zenders worden vertoond. En gevoel dat versterkt wordt naarmate men langer naar de zender kijkt.

Over de reclameonderzoeken van Ster

Ster doet al decennia onderzoek naar het effect, de impact en waardering van reclame. Alle onderzoeken hebben als doel om ons maar ook jou meer inzicht te geven in de invloed van reclame zodat commercials efficiënter en effectiever kunnen worden ingezet.. Ook kun je zelf jouw campagne testen met tools als AdScan en AdMeasure. Bespreek de mogelijkheden met je accountmanager of neem contact met ons op.

De research consult

TV Sport Voetbal adverteren

Beats van Dr. Dre meest effectieve Super Dutch commercial

Het complete onderzoek ontvangen?

Neem contact op!

Meer weten?

Meer weten?

Noortje Lankhaar

research consultant
+31 35 672 55 02 noortje.lankhaar@ster.nl

Vul je voornaam in.
Vul je achternaam in.
Vul je e-mail in.
Vul je telefoonnummer in.
Vul je voornaam in.
Vul je achternaam in.
Vul een geldig e-mailadres in.