Aandacht is essentieel voor een goede campagne. Maar hoe val je als merk op zodat je naamsbekendheid, boodschapoverdracht en koopgedrag kan stimuleren? Tijdens MarketingLive presenteerde Sheng Song, research consultant bij Ster, 3 c’s die merken helpen meer aandacht te genereren voor hun campagne: creatie, context en combineren

De 3 c’s zijn gebaseerd op recentelijk neuro-onderzoek uitgevoerd Motivaction en Alpha.One in opdracht van Ster. In het onderzoek is de aandacht voor tv- en radiocommercials door middel van EEG-scans en eyetracking onderzocht. Op zoek naar meer tips voor aandacht? Het hele onderzoek is hier kosteloos te downloaden.

Creatie: vermijd visual vampires

De creatie van je commercial is een van belangrijkste onderdelen van je campagne. Het kan je helpen om aandacht te trekken, sturen en vast te houden. Uit het onderzoek komen hiervoor handige tips. 

Zo blijkt het bij een televisiecommercial goed om te letten op zogenaamde ‘visual vampires’. Dit zijn gezichten van acteurs of animaties. Zij zuigen alle aandacht naar zich toe, wat ten koste gaat van bijvoorbeeld je logo en prijsinformatie als die ook in beeld staan. 

Breng dus geen gezicht in beeld als je wil dat andere belangrijke informatie op dat moment de aandacht krijgt. Een andere optie is om het gezicht juist naar je logo of prijsaanbieding te laten kijken. De kijker zal dan de blik van het karakter in je commercial volgen. Zo krijg je de aandacht toch nog op de juiste plek.

Context: profiteer van programmaomgeving

Naast creatie speelt ook de context van je commercial een grote rol. De programmaomgeving waarin jouw commercial te zien is, blijkt van grote invloed op de aandacht voor je spot.

Het onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat de aandacht die de kijker heeft voor informatieve programma's doorwerkt in het reclameblok en dat dit genre meer aandacht trekt dan amusementsprogramma's. Hier kan je van profiteren. 

Maar let op: schrap de inzet rondom amusementsprogramma's niet meteen uit je mediaplannen. Dit type programma’s zorgt op hun beurt immers voor een groot bereik voor je commercial. Een combinatie van beide genres is daarom aan te raden. 

Naast invloed op je gehele spot, heeft de programmaomgeving ook effect op welke momenten in je commercial de meeste aandacht trekken. Zo is er bij amusementsprogramma’s vooral aandacht voor de creatie, bijvoorbeeld de muziek in je commercial, en bij informatieve programma’s juist voor je merk. Door rondom beide genres in te zetten, zorg je dat zowel je creatie als merk voldoende aandacht krijgen.

Combineren: zet radio en televisie slim in

De derde en laatste 'c' is die van combineren. Uit het onderzoek blijkt dat het slim combineren van radio en televisie kan zorgen voor 1,5 keer meer aandacht voor je commercial.

Welk mediumtype je het beste eerst in kan zetten, hangt af van de inhoud van je commercial. Bij een actiematige campagne met veel productdetails, opsommingen of prijzen is het aan te raden om eerst televisie en dan radio in te zetten. De televisiecommercial zorgt er dan voor dat de radiospot duidelijker is.

Bij een merkcampagne is het juist andersom. In dat geval werkt het om je campagne zintuigelijk op te bouwen. Start in dat geval op radio en voeg later beeld toe via televisie.  

Ben jij klaar voor het grote publiek?

Trek jij straks de aandacht met jouw radio- of televisiecampagne bij Ster? De 3 c’s kunnen je hierbij helpen. Ben je op zoek naar meer tips voor aandacht? Download dan kosteloos en vrijblijvend de whitepaper ‘De magie van aandacht’. Liever meteen actie ondernemen? Dat kan ook! Neem dan contact op met een van onze accountmanagers.

Meer weten?

Denise Rijnvis

accountmanager
+31 35 672 55 27 denise.rijnvis@ster.nl

Vul je voornaam in.
Vul je achternaam in.
Vul je e-mail in.
Vul je telefoonnummer in.
Vul je voornaam in.
Vul je achternaam in.
Vul een geldig e-mailadres in.

Meer tips en tricks

De magie van aandacht

Zelf je campagne plannen en vergelijken

Loeki de Leeuw

De do’s en don’ts van een karakter als brand asset