Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies

Als marketeer wil je het optimale resultaat uit je marketingbudget. Het maken van de juiste keuzes kan een groot verschil maken in het succes van je campagne. Radioreclame blijft een bewezen kracht in het bereiken van een breed publiek. Maar hoe zit het met de Return on Investment (ROI) van radioreclame? Is het echt de investering waard? In deze blog duiken we in de voordelen van radioreclame én vertellen we je hoe je jouw resultaat van radioreclame meetbaar maakt.

Meer weten?

Jort Verwer

accountmanager

Jort Verwer

accountmanager

Jort Verwer

accountmanager

Meer weten?

Wat zijn de voordelen van radioreclame?

Via Ster adverteer je op de radiozenders van de publieke omroep, namelijk: NPO Radio 1, NPO Radio 2, NPO 3FM, NPO Klassiek, NPO Radio 5, FunX en de regionale zenders van de publieke omroep. Adverteren op deze kanalen kent vele voordelen, zoals:

  1. Massabereik tegen een betaalbare prijs

    De radiozenders van de publieke omroep bereiken wekelijks 6,6 miljoen luisteraars. Het medium is toegankelijk, waardoor je jouw boodschap effectief kunt verspreiden onder een groot publiek. En dat tegen relatief lage kosten in vergelijking met andere mediakanalen. Een radiocampagne bij Ster is al mogelijk vanaf €10.000 euro. Daarnaast is een radiocommercial snel te produceren en inzetbaar. Kortom: je bereikt in een korte tijd een grote groep mensen.
  2. Radiodoelgroepen

    Door te adverteren op specifieke zenders of programma’s kun je goed inspelen op je doelgroep. Je kunt je bijvoorbeeld richten op het grote publiek en breed inkopen, maar je kunt er ook voor kiezen om op een specifieke doelgroep in te kopen. Zo trekt NPO 3FM een jong publiek (24-45 jaar) en is de doelgroep van NPO Klassiek 55 jaar en ouder. Ongeacht welke doelgroep je wilt bereiken, kun je bij Ster terecht. Onze accountmanagers helpen je graag bij het bepalen van de inzet op basis van jouw doelgroep.
  3. Lange luistertijden op de radio

    Mensen luisteren vaak naar de radio terwijl ze onderweg zijn, koken of werken. Uit recent onderzoek van Ster is gebleken dat de afgeleide consument juist helemaal niet erg is: in afleiding ligt een onverwachte kracht. Daarnaast is radio geen zapmedium, dus zijn er lange luistertijden.

De impact van radioreclame

Onderzoek toont aan dat radioreclame niet alleen bijdraagt aan directe verkoopresultaten, maar ook aan merkbekendheid en -herkenning. Een goed gemaakte radiocommercial blijft hangen, vooral wanneer deze op een slimme manier inspeelt op emotie of humor. Radiocommercials bieden de mogelijkheid om je merkbekendheid te vergroten door je doelgroep te bereiken op relevante momenten, bijvoorbeeld rondom de feestdagen een commercial voor jouw speelgoedmerk. Bovendien hebben deze inspanningen een blijvend effect, zelfs na het luisteren. Zo neemt spontane reclameherinnering toe met 56%, terwijl geholpen reclameherinnering met 33% stijgt.

Hoe meet je de ROI van radioreclame?

Het meten van ROI kan lastig lijken, maar met de juiste aanpak kun je de impact van je radiocampagne duidelijk in kaart brengen. Een van de meest effectieve tools om dit te doen is de tv- en radiometer van Ster. Deze tool helpt je bij het meten van de resultaten van jouw campagne.

  1. Gebruik de Ster tv- en radiometer

    Deze unieke tool maakt het mogelijk om het effect van tv- en radioreclame te meten op verschillende KPI’s.  Ster analyseert samen met XAD Spoteffects het effect van jouw tv- en/of radio-inzet op je websitestatistieken. Op die manier krijg je inzicht in je uplift aan de hand van je uitzendschema en Google Analytics en weet je onder meer welke momenten, welke spot(s) en welke zender(s) zorgen voor een groei in websitebezoek voor jouw merk.
  2. Stel duidelijke doelen

    Wil je meer websitebezoekers, verkoopconversies of merkbekendheid vergroten? Zorg dat je meetbare KPI’s opstelt voordat de campagne begint. De Ster tv- en radiometer helpt je deze resultaten overzichtelijk in kaart te brengen.
  3. Analyseer de resultaten

    Combineer data uit de Ster tv- en radiometer met eigen tools zoals unieke kortingscodes of landingspagina’s om een volledig beeld te krijgen van de ROI van jouw campagne. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om een unieke kortingscode aan te maken voor jouw merk die je alleen in de radiocommercial laat horen. Daarnaast is het ook mogelijk om een exclusieve landingspagina aan te maken die je alleen via de radiocampagne communiceert. Op deze manier kun je exact zien welk verkeer en welke verkopen er te herleiden zijn naar de radiocommercial.

Radioreclame: een slimme investering

Hoewel het verleidelijk kan zijn om je volledige budget in digitale advertenties te stoppen, bewijst radioreclame keer op keer zijn waarde. Daarnaast is dus niet alleen het effect van digitale advertenties te meten, maar kunnen we met de Ster tv- en radiometer ook het effect van jouw radiocommercial inzichtelijk maken. Het medium biedt niet alleen een groot bereik en betrokkenheid, maar is ook snel inzetbaar en flexibel.

Bij het samenstellen van je marketingmix is het slim om te kijken wat je doel is en welk medium geschikt is om dat te bereiken. Vraag je je af of radioreclame de investering waard is? Als je op zoek bent naar een betrouwbaar en krachtig medium om je merk te versterken, verdient radio zeker een plek in je marketingmix.

Klaar om resultaat te behalen met radioreclame?

Ster helpt je graag met het opzetten van een campagne die resultaat oplevert. Neem vandaag nog contact op voor advies op maat en ontdek hoe radioreclame jouw merk kan laten groeien.

Meer weten?

Meer weten?

Mark Kock

accountmanager
+31 35 672 55 37 mark.kock@ster.nl

Vul je voornaam in.
Vul je achternaam in.
Vul je e-mail in.
Vul je telefoonnummer in.
Vul je voornaam in.
Vul je achternaam in.
Vul een geldig e-mailadres in.

Ook interessant

Begin met reclame en bereik meer

Radioreclame kosten (tarieven)

Starten met reclame