Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies

Je wil een televisiecommercial laten maken. Waar begin je dan? Waar moet je allemaal rekening mee houden? Wat kost het maken van een tv-commercial? In onderstaand artikel nemen wij je mee in wat er komt kijken bij het maken van een effectieve tv-reclame.

Meer weten?

Yerma Ham

accountmanager

Yerma Ham

accountmanager

Yerma Ham

accountmanager

Meer weten?

Adverteren op televisie

Slim is om allereerst te kijken wat je doel is en welk medium is geschikt om dat te bereiken. Bij Ster zien we dat de belangrijkste redenen om reclame in te zetten draaien om het vergroten van naamsbekendheid, het aantrekken van nieuwe klanten en/of stimuleren van verkoop, of het websitebezoek verhogen. Onze accountmanagers kunnen hier ook altijd over meedenken en advies over geven.

Kom je uit bij televisie als medium? Dat heeft de volgende kenmerken en voordelen:

  • Enorm (potentieel) bereik: vrijwel elk huishouden heeft een televisie en live televisiekijken steekt nog altijd met kop en schouders overal bovenuit.
  • Groot communicatievermogen: televisiereclame heeft bewegend beeld én geluid tot haar beschikking. Extra voordeel: een tv-commercial kan ook vaak als online video worden ingezet.
  • Veel impact: het vergroot je naamsbekendheid, zorgt voor meer websitebezoeken en het online zoekgedrag naar jouw merk of product neemt toe. Bekijk bijvoorbeeld eens deze klantcase en ontdek wat televisie No Fairytales heeft opgeleverd.

Adverteren op televisie kent vele voordelen

Effectieve tv-reclame maken

Voor een effectieve tv-reclame zijn er keuzes en overwegingen te maken op de volgende onderdelen:

Spotlengte

Hoewel een spotje van 15 seconden in principe goedkoper is om te maken dan eentje van 60 seconden, is het belangrijk om eerst terug te gaan naar je doelstellingen: wat wil je bereiken? Wat moet dan je boodschap zijn en hoeveel tijd kost het om die over te brengen? Als je doel het verhogen van je naamsbekendheid is, dan is bijvoorbeeld een korte commercial aan te bevelen. Een complexe boodschap komt beter over in een langere spot, maar let op dat je merk wel duidelijk naar voren komt.

Wel of geen tag-on

Een tag-on is een korte commercial die kort na het uitzenden van de eerste, langere (hoofd)spot op radio of televisie wordt uitgezonden. Zie het als een soort extra reminder om jouw reclame kracht bij te zetten, waarin je bijvoorbeeld goed iets actiematigs uit kan lichten of nogmaals jouw website kan benoemen. Zorg wel voor voldoende overlap en herkenning in je ‘hoofdspot’ en tag-on, zodat de tag-on een aanvulling is en geen opzichzelfstaande korte commercial. Heb jij als doel om aan je naamsbekendheid te werken? Ook dan is een tag-on aan te raden.

Muziek en geluid

De keuzes voor bepaalde geluiden en/of muziek kan bepalend zijn voor het effect van jouw reclame. Wat past goed bij jouw merk en de boodschap die je wil vertellen? Het inzetten van een herkenbare stem heeft bijvoorbeeld een positieve invloed op merkherinnering. Met de juiste muziek kun je precies het juiste gevoel oproepen. Wees wel voorzichtig met het inzetten van een bekend liedje: de consument zal eerder aan de artiest denken dan aan jouw merk.

Effectieve tv-reclame maken - denk ook aan muziek en geluid

Hoofdpersonen

Wie of wat staat centraal in jouw reclame-uiting? Een bekend persoon trekt vaak veel aandacht en zorgt voor een positiever gevoel over het merk of product, maar pas op: soms heeft de kijker of luisteraar al bestaande associaties met zo’n persoon die niet passen bij je merk. Een dier roept vaak positieve gevoelens op en dat maakt een merk vaak sympathieker.

Ondertitelen

Een tv-commercial laten ondertitelen – wellicht heb je er nooit bij stilgestaan. Toch kan dit bijzonder waardevol zijn: zonder ondertiteling is jouw reclame niet of minder goed te volgen. Niet alleen voor de circa 1,5 miljoen doven en slechthorenden in Nederland, maar ook voor bijvoorbeeld mensen in de sportschool of in de wachtkamer van de huisarts waar de tv zonder geluid aanstaat. Naast het feit dat je zo veel meer mensen bereikt, heeft het ook positieve effecten op je merkimago: je merk kan unieker, eerlijker en relevanter bevonden worden.  Daarnaast heeft het impact op jouw commercial: hij wordt beter gewaardeerd, kent een hogere boodschapoverdracht en trekt meer aandacht.

Lange en korte termijn

Het is logisch dat je graag op korte termijn effecten wil zien van reclame: stijgend aantal websitebezoekers, meer fans van jouw merk, hogere omzet… Maar denk ook na over de lange termijn. Eenmalig of enkele keren reclame maken heeft zeker effect, maar het kan lonen om langer reclame te maken en zo aan je merk te gaan bouwen. Vanuit de wetenschap wordt zelfs geadviseerd om te kiezen voor een always on strategie: structureel zichtbaar zijn op meerdere mediumtypen. Is dat budgettair niet mogelijk of niet handig in verband met geschikte periodes voor jouw campagne? Wees dan zo lang mogelijk aanwezig. Wij zullen je altijd aanraden verder te kijken dan de korte termijn.

Bonustips

  • Gebruik sterke cues voor je merk. Denk daarbij aan het regelmatig tonen van je merknaam in beeld, het meermaals noemen van je merk en/of productnaam in de voice-over en het prominent tonen van je logo.
  • Vergeet je website niet – deze moet eenvoudig te onthouden en makkelijk vindbaar zijn. Zorg er dus voor dat de URL makkelijk te spellen is en breng de website in beeld om je boodschap extra te ondersteunen

Effectieve tv-reclame maken - tips en handvatten

Wat kost het maken van een tv-commercial?

Hoe hoog de kosten zijn voor het produceren van een tv-spot, hangt deels af van de keuzes die je bij bovenstaande onderdelen hebt gemaakt. Maar denk ook aan de volgende aspecten:

  • Wie maakt je reclame? Wil je alles zelf doen, klop je aan bij een wat kleine organisatie of kies je voor een groot, gerenommeerd reclamebureau?
  • Wil je jouw commercial nog testen? Het kan lonen om je materiaal te laten testen onder jouw doelgroep. Komt de spot over zoals je voor ogen hebt? Het grote voordeel van testen vooraf, is dat je jouw reclamemateriaal nog kan aanpassen voordat de campagne van start gaat. Ster heeft diverse onderzoekstools om je hierbij te helpen.
  • Het kan lonen om een commercial via verschillende kanalen te gebruiken. Niet alleen versterken de marketingactiviteiten elkaar dan, maar het is ook efficiënt met oog op de kosten.

Daarnaast maak je ook kosten voor het uitzenden van je tv-spot. Bij Ster is een televisiecampagne mogelijk vanaf € 40.000*. Afhankelijk van je doelstelling, doelgroep, spotlengte, zenderkeuze en inkoopmaand kan jouw campagne duurder, maar ook voordeliger uitpakken.

Succesvolle tv-commercials - wat kost het maken ervan?

Succesvolle tv-commercials

Voor jouw televisiecampagne(s) via een exploitant ontvang je een campagne-analyse. Het mediaplan dat je voorafgaand aan je campagne ontvangen hebt was een inschatting van het bereik en het aantal keer dat jij jouw doelgroep zou gaan bereiken. In de campagne-analyse zie je wat er daadwerkelijk is gerealiseerd. Deze gegevens kun je naast de resultaten leggen die je zelf hebt verzameld via bijvoorbeeld jouw (online) meetplan. Hiermee maak je inzichtelijk wat het effect is van je campagne. Met de campagne-analyse(s), je eigen inzichten en resultaten, en eventuele onderzoeken op zak heb je een mooie aanleiding om vooruit te gaan kijken.

Advies van Ster

Ster is opgericht in 1965 en heeft dus al decennialang ervaring met reclamecampagnes. Een goede boodschap, rondom de juiste programmering, bereikt diegene die je voor ogen hebt en boekt resultaat. Dit weten we omdat we decennia aan uniek onderzoek in huis hebben naar reclame-effecten en het kijk- en luistergedrag van Nederlanders.

Die kennis zetten we maar al te graag in voor jou. Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Welke vraag je ook hebt, je kan bij ons terecht.

Bronnen

* Richtlijn, gebaseerd op een campagne van twee weken in maart met een reclamespot van 20 seconden.

Ook interessant

Starten met reclame

Scoren met tv-reclame

De kracht van aanpassen