NPO Radio 2 begint het jaar als marktleider en NPO 3FM en NPO Radio 5 stijgen in 10+ ten opzichte van een jaar geleden. Dat blijkt uit de luistercijfers van december en januari die het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) vanmorgen heeft gepubliceerd.
NPO Radio 2 begint het jaar als marktleider en NPO 3FM en NPO Radio 5 stijgen in 10+ ten opzichte van een jaar geleden. Dat blijkt uit de luistercijfers van december en januari die het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) vanmorgen heeft gepubliceerd.
NPO Radio 2 begint het jaar goed met een toppositie in verschillende doelgroepen. Zo staat de zender bovenaan in 10+ met een marktaandeel van maar liefst 18%, een stijging van 1,4% ten opzichte van de vorige meetperiode.
Naast de doelgroep 10+ staat NPO Radio 2 aan top in de doelgroepen 25-67 en 25-54, met in beide gevallen een aandeel van 20,2%. Ook in de doelgroep 20-49 staat de Top 2000-zender aan kop, met een aandeel van maar liefst 20,3%.
NPO 3FM en NPO Radio 5 noteren deze luisterperiode in 10+ een stijging in vergelijking met een jaar geleden. In december en januari vorig jaar behaalden de zenders een marktaandeel van respectievelijk 1,9% en 5,1%. Dit jaar is dat in beide gevallen hoger: 2,2% en 5,9%.
Voor NPO Radio 5 geldt daarnaast dat de zender het in de doelgroep 25-67 en de kerndoelgroep 55+ ook beter doet dan een jaar geleden. In deze doelgroepen blijft de zender stijgen in vergelijking met dezelfde meetperiode in 2021 en de drie jaren daarvoor.
NPO Radio 1 en NPO Radio 4 blijven deze meetperiode stabiel in vergelijking met de vorige luisterperiode, met een marktaandeel van respectievelijk 6,8% en 2,1%. Ook in de kerndoelgroepen zijn bij deze zenders geen grote wijzigingen zichtbaar: NPO Radio 1 behaalt een aandeel van 6,9% in de doelgroep 46-67 en NPO Radio 4 een aandeel van 3,8% in de doelgroep 55+.
De NPO-radiozenders trappen 2022 niet alleen met mooie cijfers, maar ook met een mooie programmering af. Zo kan je weer veel nieuws en sport op de voet volgen via NPO Radio 1, zal NPO 3FM zich in de festivalzomer storten en zijn er weer populaire themaweken, zoals in april de Week van de Arbeidsvitaminen op NPO Radio 5.
Dit biedt volop kansen voor jouw merk om een groot en breed publiek te bereiken. Daarbij beloont Ster een match tussen mediagedrag en -inzet: zet je in 2022 23% van jouw radiocampagnes in bij Ster? Dan ontvang je 8% korting.
Lees meer over een logisch aandeelBereikt jouw merk in 2022 het grote publiek op NPO Radio? Pak je bijvoorbeeld je kans op NPO Radio 2? Of horen we je straks rondom de mooie sport- en festivalprogrammering? Neem contact op met een van onze accountmanagers voor advies op maat of meer informatie over de mogelijkheden voor jouw merk bij Ster.