Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies

Met een gerichte campagne op NPO-radio zag bikeboxer zijn omzet in korte tijd verdubbelen en later zelfs verviervoudigen. Hoe? Dat lees je in dit blog.  

   

Kom in contact

Naomi Meijer

accountmanager

Naomi Meijer

accountmanager

Naomi Meijer

accountmanager

Kom in contact

Zadelpijn tijdens het fietsen is een veelvoorkomend probleem onder fietsend Nederland en vermindert het plezier. Bikeboxer speelt hierop in en creëerde een comfortabele fietsonderbroek met zeem en zorgt daarmee voor dé oplossing.   

Waarom kiezen voor radioreclame?  

Afgelopen voorjaar en zomer zette bikeboxer de stap om op de radio te adverteren. Hiermee focuste het merk zich op het vergroten van de naamsbekendheid en het verhogen van de verkoop.   

Radioreclame kan een grote stap lijken voor beginnende merken, maar voor Martijn Mutsaers, eigenaar van bikeboxer, was het een bewuste keuze. Eerder had Martijn al voor andere organisaties radiocommercials gemaakt en ingezet, waardoor hij bekend was met de kosten en voordelen van radio. “Ik weet dat je met relatief weinig budget een groot bereik kunt creëren,.”. Zo is radioreclame toegankelijker dan veel organisaties denken.    

De creatie van de commercial  

Dankzij Martijn's eerdere ervaring met radio was het maken van de spot voor hem een kwestie van "zo gezegd, zo gedaan’’. Een nieuwe commercial mét tag-on werd ontwikkeld. De spot werd vervolgens getest met Ster AdMeasure, een onderzoekstool die de kwaliteit van je commercial test in de doelgroep. Uit de test bleek dat de boodschap helder was en de naam bikeboxer de juiste rol speelde. ''Dat geeft extra vertrouwen in een goed resultaat,’’ aldus Martijn.   

 

Luister hieronder naar de commercial en tag on van bikeboxer    

 

 

Start je met reclame, maar heb je nog geen ervaring met het maken van een commercial? Geen zorgen, bij Ster staan we klaar om je te adviseren. We brengen je graag in contact met ervaren productiebedrijven die je helpen bij de creatie van je eerste radiocommercial. Of beluister onze podcastserie ‘Starten met Reclame’. Hierin nemen we je stap voor stap mee in het maken en inzetten van een commercial, met inspirerende praktijkvoorbeelden.   

Krachtige campagne-inzet in de zomermaanden

De radiocampagne draaide in de maanden mei, juli en augustus. Vooraf waren hier wat zorgen over vanuit bikeboxer, vanwege het vakantieseizoen, maar vanuit onderzoek weten we dat een grote groep van de Nederlanders, namelijk 60% heel goed te bereiken is.    

In mei was de commercial te horen op de zenders NPO Radio 1, NPO Radio 5 en Radio NPO Klassiek. De zenders waar de doelgroep van bikeboxer uitstekend mee bereikt kan worden. Deze keuze bleek succesvol. In de maand juni draaide bikeboxer geen campagne: ‘’Een van de redenen hiervoor was dat onze voorraad snel opraakte door de succesvolle start. We hebben toen extra ingekocht om aan de vraag te kunnen voldoen, “, zegt Martijn.  

Een strategische voorbereiding  

Een waardevolle tip van Martijn is dan ook: “Zorg zodra je start met een radiocampagne voor een goede voorbereiding. Maak je website eenvoudig vindbaar door de combinatie met van Google Ads en zorg ervoor dat je voorraad op peil is tijdens je campagne, zodat je direct kunt inspelen op de toegenomen vraag”.    

Halverwege juli werd de campagne omgezet naar het - toen net nieuwe - Combi-50+ pakket met diezelfde zenders én het Regio-pakket met de regionale publieke radiozenders. Ook in augustus werden deze pakketten ingezet, met groot resultaat: de omzet verdubbelde in mei en juli, en verviervoudigde in augustus.

Zorg zodra je start met een radiocampagne voor een goede voorbereiding. Maak je website eenvoudig vindbaar door de combinatie met Google Ads en zorg ervoor dat je voorraad op peil is tijdens je campagne, zodat je direct kunt inspelen op de toegenomen vraag.

Een doordachte aanpak op het juiste moment   

De eerste campagneperiode van bikeboxer duurde zeven dagen. Voor de tweede en derde periode is een langere tijdspanne van tien tot veertien dagen genomen. Martijn benadrukt dat de momenten van je campagne belangrijk zijn. Bikeboxer zag na evaluatie van de campagne de successen vooral in de dagen na het weekend plaatsvinden.  ‘’Recreatief fietsen op de fiets of e-bike wordt voornamelijk in het weekend gedaan door onze doelgroep, daar ontstaat de prikkel, opeenvolgend hoort men de commercial en dan is het raak. Ook de periode in het jaar kan een belangrijke overweging zijn. De zomermaanden zijn relatief goedkoper voor radiocampagnes”, voegt Martijn toe.    

 

De impact van de radiocampagne heeft onze verwachtingen overtroffen. Bikeboxer was nog niet zo bekend, dat is nu veranderd. De inzet in juli en augustus bleek een schot in de roos.
Wij dachten dat de consument op vakantie was, maar dat bleek niet zo te zijn.

Martijn Mutsaers

bikeboxer

Groei ook met radioreclame  

De radiocampagne van bikeboxer heeft duidelijk laten zien hoe effectief radio kan zijn voor het vergroten van naamsbekendheid en het stimuleren van verkoop. Radioreclame biedt een krachtige manier om je merk in de schijnwerpers te zetten, vooral bij specifieke doelgroepen. Wil je ook groeien met radioreclame en werken aan de naamsbekendheid van jouw merk? Neem dan contact op met een van onze accountmanagers en ontdek de mogelijkheden!   

Ben je nog in de inventarisatiefase? Overweeg je landelijke reclame, maar wil je eerst meer weten, neem dan een kijkje op onze webpagina: Ster Reclamestarter

Meer over starten met reclame

Kickstart jouw campagne met de Ster Reclamestarter

Ster-reclame in de regio