Het belang van aandacht
Aandacht is de voedingsbodem voor een effectieve campagne. Meer aandacht betekent dat je campagne beter verwerkt wordt, waardoor de effecten groter zullen zijn. Lukt het je om de (gedeeltelijke) aandacht van de kijker of luisteraar goed te benutten? Dan kan dit bijdragen aan merkherkenning, -imago en koopgedrag.
Volledige aandacht of een afgeleid publiek?
We durven er best wat om te verwedden dat jij regelmatig op je telefoon zit te kijken terwijl de televisie aan staat. Zo zijn er wel meer situaties te bedenken, waarin je je aandacht verdeelt over verschillende dingen of mediumtypen. Natuurlijk zijn er nog steeds momenten dat je echt aandachtig met media bezig bent, alleen zijn deze steeds unieker. Maar wat betekent dit voor reclamecampagnes? En hoeveel aandacht heeft de kijker of luisteraar eigenlijk nodig om toch nog impact te maken?
Inzicht: gedeeltelijke aandacht biedt kansen
Is reclame alleen effectief als mensen er aandachtig naar kijken of luisteren? Nee hoor! Zelfs als ze afgeleid zijn, nemen ze nog aanzienlijk wat informatie op. En extra fijn: afgeleide mensen zijn ontvankelijker voor reclameboodschappen dan aandachtige mensen. Ze zijn namelijk minder actief bezig om redenen te bedenken iets niet te kopen.
Drie creatietips
Hoewel je dus niet hoeft te verwachten dat je consument met onverdeelde aandacht naar jouw commercial kijkt of luistert, kan je wel proberen om een zo groot mogelijk deel van de verspreide aandacht naar jouw spot te trekken. In de whitepaper delen we in totaal 10 creatietips voor radio- en televisiespots om dit te bereiken, hier lichten we er drie uit:
1. Het belang van audio
Geluid heeft de fijne eigenschap om aandacht te kunnen trekken. Wil je opvallen én herkenbaar zijn? Kies dan bijvoorbeeld voor een vast audiologo. Ook opvallende geluiden en/of bepaalde muziek kunnen helpen. In onze whitepaper ‘Audiostrategie’ lees je nog veel meer over waarom geluid een essentieel onderdeel is van impactvolle campagnes.
2. Kies een focuspunt
Zorg dat de kijker zich op één ding kan focussen – dit stuurt de aandacht van je consument naar wat jij belangrijk vindt. Je kan dit nog vergroten door in te zoomen of een close-upshot te doen.
3. Denk aan merknaam en logo
Verwerk je merknaam in je commercial – in een zin en je verhaal – en benoem én toon je logo tegelijkertijd voor meer aandacht.
Meer (creatie)tips?
Ons whitepaper bevat nog veel meer waardevolle inzichten die jou kunnen helpen met een effectieve campagne bij een afgeleid publiek. Download deze – of één van de vele andere whitepapers – op deze pagina.