Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies
Elke maand deelt Ster een tip voor jouw reclamecreatie, -inzet of -inkoop. Wat speelt er in de reclamewereld? Hoe maak je je commercial zo effectief mogelijk? En op welke manier kan je je advertentie optimaal benutten? De tip van deze maand: kijk in plaats van naar persoonsgegevens naar de context van je commercial en maak daarmee je reclame effectiever.

Maak de overstap naar adverteren zonder cookies

De online reclamemarkt staat op het punt ingrijpend te veranderen: de invoering van de AVG-wet, bezoekers die steeds vaker voor privacy pleiten en grote browsers die het gebruik van advertentiecookies aan banden leggen. Dit alles heeft grote gevolgen voor online campagnes, die vaak op deze cookies steunen: dit zal in de nabije toekomst niet langer mogelijk zijn. Daarnaast blijkt uit nieuw Ster-onderzoek dat campagnes met en zonder cookies even effectief zijn. De behoefte en het nut van het gebruik van persoonsgegevens voor advertentiedoeleinden staat met dit alles op losse schroeven.

Reden voor merken om na te gaan denken over een overstap naar cookieloos adverteren. Al lijkt de inzet op basis van advertentiecookies op het eerste gezicht een zeer waardevolle, onvervangbare eigenschap te hebben: het specifiek kunnen targeten van een doelgroep. Toch is het bij Ster mogelijk om gericht te adverteren zonder hiervoor persoonsgegevens te gebruiken, waardoor de privacy van de bezoeker gerespecteerd blijft. Namelijk op basis van context. Middels metadata zoals de ondertiteling en beschrijving van een video of de tekst van de content kan een pre-roll of banner bij de meest relevante inhoud geplaatst worden.

Wees effectiever door te targeten op context

Naast dat je geen privacyverstorende cookies gebruikt, is targeten op basis van context ook nog eens effectiever. Dit zagen we bijvoorbeeld terug in een campagne van Eliza Was Here: door het kiezen van de juiste context was de doorklikratio bijna twee keer zo hoog ten opzichte van een campagne die was ingezet op basis van doelgroep. 

Door je reclame te laten aansluiten bij de inhoud van een video of webpagina bereik je een doelgroep die geïnteresseerd is in jouw productcategorie. Dit is positief voor je commercial: een reclame gelinkt aan iemands interesse is relevanter, minder irritant en maakt meer impact. Daarnaast zorgt plaatsing naast aantrekkelijke content voor een hogere reclame-acceptatie (Ster, Online beleving).

Kijk dus – in plaats van naar persoonsgegevens en cookiedata – naar waar jouw commercial te zien is. Zo creëer je een gerichte online reclame die rekening houdt met de wensen én interesses van je consument.

Meer weten?

Bij Ster kunnen we je helpen in het maken van de stap naar adverteren zonder cookies. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw merk? Of hoe jouw campagne kan profiteren van de juiste context? Neem dan kosteloos en vrijblijvend contact met ons op.

Meer weten over ons onderzoek naar de consequenties van adverteren zonder advertentiecookies? Download dan het onderzoeksrapport.